به نام آنکه جان را فکرت آموخت

فیزیک پزشکی نام یک رشته کاربردی در علوم پایه پزشکی است که مفاهیم و کاربرد مجموعه علوم فیزیک را در تشخیص و درمان پزشکی بررسی می‌کند، به عبارت دیگر فصل مشترک و یا گذرگاه ارتباطی بین علوم فیزیک و پزشکی می‌باشد. با توجه به ابعاد گوناگون و گسترش دانش فیزیک پزشکی، این رشته به‌عنوان یکی از مهمترین رشته‌های علوم پایه پزشکی کاربرد وسیع و اجتناب ناپذیری در آموزش دوره‌های علوم پایه و کاربردهای بالینی و بیمارستانی در حوزه‌های مختلف رادیوتراپی، حفاظت در برابر اشعه، رادیوبیولوژی، سیستم‌های تصویربرداری، پزشکی هسته‌ای، امواج فرا‌صوت، لیزر و غیره فراهم ساخته است .


رشته مهندسی پزشکی تلفیقی از مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و زیست شناسی است که با مطالعه اصول، عملکرد و رفتار سیستم‌های زنده و به کارگیری اطلاعات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی بدن انسان پل بزرگی به تکنولوژی و فن‌آوری مدرن می‌زند و در زمینه‌های مختلفی از جمله ابزار دقیق پزشکی، مدل‌سازی و کنترل سیستم‌های بیولوژیک، پردازش سیگنال‌های بیولوژیکی و تصاویر پزشکی، رباتیک در طراحی‌های پزشکی، شبکه‌های عصبی،  مدل‌سازی ساختار و توابع عملکرد مغز انسانی،  مهندسی توانبخشی و اندام‌های مصنوعی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند
رسالت این دو رشته عبارت است از تربیت دانش آموختگانی که بتوانند در ابعاد آموزشی، پژوهشی، خدماتی، مشاوره‌ای و صنعتی، با توجه به کاربردها و تحولاتی که رشته فیزیک ومهندسی پزشکی در حوزه علوم پزشکی ایجاد کرده است انجام وظیفه نمایند. هدف از ایجاد این رشته‌ها تربیت افرادی است که با احاطه یافتن بر آثار علمی در زمینه‌های فیزیک و مهندسی پزشکی و دستیابی به روش‌های پیشرفته و مبانی جدید آموزش و پژوهش بتوانند با نوآوری در زمینه علمی و تحقیقاتی در رفع نیاز‌های کشور و گسترش مرزهای دانش در رشته تخصصی خود پیشگام باشند. 


در کنار هم بودن این دو رشته با اهمیت و کاربردی در این گروه، فرصتی را ایجاد نموده است که باعث ایجاد هم‌افزایی چشمگیری در جهت بالندگی اهداف و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در این گروه شده است و امید است با توکل به خداوند متعال و اتکاء به سرمایه بسیار عظیم اعضاء هیئت علمی توانمند و دانش‌مدار گروه و دانشجویان با انگیزه و پرنشاط بتوانیم به عنوان یک گروه پیشتاز گام های بلندی را در جهت ارتقاء سلامت جامعه برداریم.

 

گروه فیزیک پزشکی در سال 1351 در دانشکده پزشکی تأسیس و از سال 1372 تا 1376، برگزاری دوره های روزانه و شبانه مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی را بر عهده داشت. در سال 1375 عنوان این بخش به گروه فیزیک و مهندسی پزشکی  تغییر پیدا کرد. از سال 1381 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشکی و از سال 1386 با راه‌اندازی نخستین دوره دکترای تخصصی در رشته نانوفن‌آوری پزشکی در کشور، نسبت به گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود اقدام نمود. در سال 1390 مقطع دکتری مهندسی پزشکی و در سال 1391 نیز کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی به مجموعه اضافه گردید.

 

اطلاعات تماس:

نشانی : تهران - بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- جنب بیمارستان طالقانی- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی- دانشکده پزشکی- گروه فیزیک و مهندسی پزشکی

کد پستی: 1985717443

تلفن گروه: 23872566-021

فکس: 22439941-021

 

هدف

        اهداف کوتاه مدت :

فراهم آوردن امکانات آموزش عالی برای دانشجویان، متخصصین، کارکنان بهداشتی و متولیان سلامت جامعه و نیز آموزش عامه مردم، ارتقا کمی و کیفی آموزش وپژوهش  از درون و تعاملات ملی و بین المللی با ارائه راهکارهای مناسب مرتبط با امور مربوطه و ارتقا ی کمی و کیفی ساختار پژوهشی، آموزشی و تربیت دانش آموختگانی که بتوانند در حل مشکلات و مسایل فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی، با ایجاد و یا تغییر روش های نوین در این زمینه تاثیرگذار باشند.

 

       اهداف بلند مدت :

پیشنهاد، اجرا و رهبری پژوهش های بنیادی و کاربردی به منظور ارتقای فرآیندهای فیزیکی و مهندسی در تشخیص و درمان،

تربیت و تامین نیروی کارآمد مورد نیاز ارگان ها و موسسات مرتبط با علوم پزشکی

 برگزاری دوره های  شغلی مرتبط با فعالیت های پرتوی به منظور توانمند سازی پرتوکاران در زمینه کنترل پرتوگیری شغلی و پرتوگیری پزشکی

انتشار و دسترسی به یافته های پژوهشی به منظور افزایش آگاهی های محققین و افراد جامعه

ایجاد مرکز تحقیقات فیزیک و مهندسی پزشکی،

ایجاد ارتباط گروه با صنعت و مراکز پزشکی و بالینی کشور،

تلاش در گسترش ارتباطات آموزشی و پژوهشی  در تمامی امور مرتبط درسطح جامعه وملی، با استفاده از ظرفیتهای موجود

پیشنهاد، اجرا ورهبری پژوهش های بنیادی وکاربردی به منظور ارتقاء گروه های مختلف فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی جامعه در سطح ملی

 

نقاط قوت:

وجود امکانات وتجهیزات آزمایشگاهی تخصصی  مرتبط با رشته های آموزشی موجود ، تلاش درارتقای کمی وکیفی امر آموزش وپژوهش با استفاده از روش های نوین و ایجاد و گسترش رشته های مرتبط در مقاطع تحصیلات تکمیلی، ، شرکت فعال در جلسات آموزشی و پژوهشی دانشگاه ، تجهیزکتابخانه گروه و امکان استفاده از فرمت PDFدربخش کتابهای الکترونیکی، برگزاری سخنرانی های علمی، کارگاه های تخصصی، ژورنال کلاب و... توسط اساتید مجرب گروه ومدعو ، ارتقا ءوگسترش تجهیزات رایانه ای، ازجمله راه اندازی سایت دانشجویان PhD،سایت آموزشی ، سایت دانشجویی به صورت مستقل و...استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات  وتلاش در جهت ارتقای آن  به منظور انجام بهینه وظایف و همچنین بکارگیری در امر آموزش وپژوهش درون سازمانی و برون سازمانی، راه اندازی سایت انگلیسی ،فرآیندسازی درکلیه امور، وجود اساتید با تجربه، فرهیخته و متعهد،وجودکارکنان و کارشناسان متعهد و با تجربه، امکان پژوهشهای بین بخشی در قالب جذب دانشجویان، برگزاری جلسات آموزشی وپژوهشی و اداری ومالی به صورت ادواری، استفاده بهینه از فضاهای فیزیکی به لحاظ کاربری مناسب ودرراستای آن بازسازی، نوسازی آزمایشگاهها و در مجموع برنامه ریزی هدفمند در راستای اهداف و رسالت دانشگاه در امر توسعه آموزش وپژوهش درراستای تفکر ارتقای سلامت وتوسعه پایدار ولحاظ نمودن استانداردهای مورد نظر ودرنهایت جلب رضایت خدمات گیرندگان حال وآینده جامعه

 

نقاط ضعف: کمبود اعضا هیات علمی و نیروی کارشناس و کارآمد در زمینه های مختلف به تعداد نفرات مورد نیاز درحال حاضر:( کارشناس آزمایشگاه ، کارشناس جهت فعالیت در گروه های آموزشی، کارشناس تجهیزات آزمایشگاهی وپزشکی).

عدم وجود اطلاعات  منسجم آموزشی، پژوهشی و اداری ومالی به روز ( دراین خصوص درحال تدوین وبرنامه ریزی می باشد.)

 

ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی گروه

 شورای گروه

به منظور اتقان تصمیم‌های گرفته شده در گروه، شورایی تحت عنوان «شورای گروه» تشکیل می‌گردد.
شورای گروه از اعضای زیر تشکیل می‌شود:
 
مدیر گروه؛  معاون آموزشی گروه؛  معاون پژوهشی گروه و اعضای هیئت علمی گروه

 

وظایف شورای گروه 
 

  • بررسی و اظهار نظر در مورد طرح‌ها و برنامه‌هایی که از سوی مدیر گروه به شورای گروه ارجاع می‌شود؛
  • ایجاد رشته‌ها، گرایش‌ها و تهیه سرفصل‌های جدید و تجدید نظر در سرفصل‌های موجود متناسب با سرفصل های بورد مربوطه؛
  •  بررسی و اظهار نظر در مورد هماهنگ ساختن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در رشته مربوط از قبیل تعیین ظرفیت پذیرش دانش‌پژوه، برگزاری دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، ایجاد رشته‌ها یا شاخه‌های فرعی جدید، ایجاد بخش‌های جدید در گروه؛
  •  بررسی و تعیین نیاز گروه به عضو هیئت علمی جدید ؛
  • اظهار نظر در مورد صلاحیت علمی داوطلبان استخدام هیئت علمی؛
  •  ایجاد هماهنگی میان برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانش‌پژوهان؛
  •   بررسی و تصویب برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و پیشنهاد آن به معاونت پژوهش و پشتیبانی علمی از آنها؛
  •  بررسی طرح‌های آموزشی یا پژوهشی و پیشنهاد آنها به معاونت مربوط؛
  •  پیش‌بینی نیاز گروه به کارگروه‌های تخصصی، بررسی و تصویب موضوع و مدیر کارگروه و ارزیابی سالانه کارگروه‌ها؛
  • ارزیابی فعالیت‌های آموزشی اساتید در هر نیم‌سال تحصیلی؛
  •  بررسی راه‌کارهای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات و همکاری علمی ـ پژوهشی با مراکز علمی داخل و خارج از کشور حسب مقررات؛
  •  تصویب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت گروه و پیشنهاد به معاونت مربوط؛
  •  بررسی اعطای پایه و ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی؛
  •  نظارت بر روند تدوین پایان‌نامه‌ها و انتخاب و معرفی پایان‌نامه‌های برتر در رشته مربوط.
  • جلسات شورای گروه به صورت ماهانه و بنا به ضرورت و تشخیص مدیر گروه  برگزار می‌شود.
  • جلسات شورای علمی با حضور نصف به علاوه یک اعضا رسمیّت می‌یابد و تصمیمات شورا بر اساس نصف به علاوه یک اعضای حاضر در جلسه به تصویب می‌رسد.

 

شرح وظایف مدیر گروه

  • نظارت بر کلیه فعالیت های آموزشی، آموزشی و خدماتی در گروه
  • ارزیابی کارکرد سالانه اعضای گروه و گزارش به رئیس دانشکده
  • تهیه جدول دروس هر نیمسال با همکاری اعضای گروه و تسلیم آن به رئیس دانشکده
  • تجدید نظر مستمر در برنامه ها با توجه به آخرین پیشرفت ها و تغییرات و تحولات و تسلیم این برنامه ها به مراجع ذیربط
  • پیشنهاد نیازهای مالی گروه به رئیس دانشکده
  • اظهارنظر در باره بورس ها، فرصت های مطالعاتی و ماموریت های اعضای گروه و پیشنهاد آن به رئیس دانشکده
  • پیشنهاد استخدام اعضای هیات علمی به ریاست دانشکده
  • هماهنگ ساختن فعالیت های آموزشی و پژوهشی در رشته مربوطه
  • نظارت بر نحوه ارایه دروس و انتخاب کتب درسی
  • حمایت از طرح های پژوهشی ارزنده ارایه شده از سوی اعضای گروه
  • هدایت امور پژوهشی و نظارت بر حسن اجرای آن ها
  • تشکیل منظم جلسات آموزشی، پژوهشی و اجرایی شورای گروه
  • ارایه پیشنهاد های همکاری علمی با سایر موسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی به ریاست دانشکده
  • اظهار نظر در مورد شرکت اعضای گروه در کنفرانس های بین المللی سالانه و پیشنهاد آن به ریاست دانشکده
  • ارایه پیشنهاد در مورد محورهای موضوعات و اولویت های تحقیقاتی در گروه
  • یافتن راهکار های مناسب جهت ایجاد ارتباط هر چه بیشتر بین گروه های بالینی و علوم پایه
  • تلاش جهت ارتقای همه جانبه اعضای هیات علمی گروه
  • انعکاس مشکلات گروه اعم از مشکلات نیروی انسانی، تجهیزاتی و فرآیندی گروه به رئیس دانشکده
  • شناسایی امکانات و تسهیلات درون و برون دانشگاهی در جذب آن برای ارتقای گروه
  • برگزاری منظم جلسات کمیته های تصمیم گیری در گروه

 

شرح وظایف معاون آموزشی گروه

  • دارا بودن تمام یا قسمتی از وظایف و اختیارات مدیر گروه
  • کنترل حضور دانشجویان و تهیه و ارسال لیست حضور آنان
  • تهیه صورتجلسات شورای گروه
  • برنامه ریزی، ارزشیابی و نظارت بر فعالیت های آموزشی گروه
  • تهیه، تنظیم برنامه ها و دستورالعمل ها جهت برگزاری کارآموزی و سمینارها
  • ارزشیابی مستمر آموزشی به منظور تعیین روش های مناسب جهت بهبود برنامه های آموزشی گروه
  • تهیه و ارسال نامه های دفاع از پروپوزال و دفاع از پایان نامه های دانشجویی
  • ارسال درخواست های جاری دانشجویان نظیر گواهی اشتغال، کارت دانشجویی، خوابگاه و امور مرتبط با مسایل فرهنگی و دانشجویی
  • کنترل نظام مند سایت الکترونیکی  و تابلو اعلانات گروه و ارسال و درج خبر در موارد مذکور
  • برنامه ریزی و برگزاری منظم ژورنال کلاب های علمی در گروه

 

شرح وظایف معاون پژوهشی گروه

  • بررسی مقدماتی و اظهار نظر در خصوص طرح های پژوهشی
  • تهیه گزارش در امور تحقیقاتی و پیشرفت برنامه های تحقیقاتی گروه
  • بررسی مقدماتی عناوین پژوهشی دانشجویان به منظور طرح در کمیته های تخصصی مربوطه
  • پیگیری اجرای طرح های پژوهشی

 

شرح وظایف کمیته مهندسی پزشکی

  • نظارت و در صورت لزوم مشارکت در ایجاد هر گونه تغییر در برنامه های درسی رشته های مهندسی پزشکی
  • نظارت بر تدوین مقررات و برنامه های درسی رشته های  مهندسی پزشکی در گروه
  • نظارت بر ارائه طرح دروس و ارائه بازخورد به نویسنده طرح درس در گروه
  •  نظارت بر فرایند تدوین درسنامه ها ی مرتبط در گروه
  •  بررسی بازخورها در رابطه با آموزش مجازی واحدهای ارایه شده در گروه
  • بررسی عناوین کلی پروپوزال های دانشجویی در مقطع ارشد و دکترای مهندسی پزشکی
  • تصویب موضوع و طرح‌های پایان‌نامه‌ها و تأیید اساتید راهنما و مشاور  و تعیین هیات داوران برای پروپوزال های دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری مهندسی پزشکی
  • هماهنگی و انجام امور مربوط به برگزاری کارگاه ها و سمینار های دانشجویان مهندسی پزشکی

 

شرح وظایف کمیته فیزیک پزشکی

  • نظارت و در صورت لزوم مشارکت در ایجاد هر گونه تغییر در برنامه های درسی رشته های مهندسی پزشکی
  • نظارت بر تدوین مقررات و برنامه های درسی رشته های  فیزیک پزشکی در گروه
  • نظارت بر ارائه طرح دروس و ارائه بازخورد به نویسنده طرح درس در گروه
  •  نظارت بر فرایند تدوین درسنامه ها ی مرتبط در گروه
  •  بررسی بازخورها در رابطه با آموزش مجازی واحدهای ارایه شده در گروه
  • بررسی عناوین کلی پروپوزال های دانشجویی در مقطع ارشد و دکترای فیزیک پزشکی پزشکی
  • تصویب موضوع و طرح‌های پایان‌نامه‌ها و تأیید اساتید راهنما  و هیات داوران برای پروپوزال های دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری فیزیک پزشکی
  • هماهنگی و انجام امور مربوط به برگزاری کارگاه ها و سمینار های دانشجویان فیزیک پزشکی

 

شرح وظایف اعضای هیات علمی گروه

 

آموزش:

شامل تدریس دروس نظری، عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزش بالینی خواهد بود. قبول مسئولیت استاد راهنما یا مشاور دانشجویان، سرپرستی پایان نامه ها، تدریس و یا شرکت در کنفرانس های آموزشی گروه، تدوین و طراحی برنامه های درسی و آزمایشگاه، بازنگری برنامه های آموزشی و دروس، طرح روشهای امتحانی و برگزاری امتحانات، شرکت در برنامه های آموزشی عموم مردم، تولید نرم افزارها و لوح های فشرده چند رسانه ای نیز از جمله فعالیت های آموزشی یک عضو هیئت علمی می باشد.

بطور کلی فعالیتهای آموزشی شامل موارد زیر می باشد:

  • دروس تئوری یا عملی
  • مشاوره و راهنمایی دانشجویان
  • سرپرستی پایان نامه یا سمینار
  • آموزش بالینی: راند آموزشی در بخش بستری آموزش درمانگاهی اتاق عمل یا هرگونه اعمال مشابه مانند اندوسکوپی ؛آنژیوگرافی ، اکوکاردیوگرافی ، تشخیصی آزمایشگاهی-سرپرستی کارآموزی و کارورزی بخش پزشکی اجتماعی شرکت فعال در گراند راند و گزارش صبحگاهی-کشیک شب آنکالی-ارائه ژورنال کلاب-کنفرانسها
  • ارائه سمینار آموزش مداوم-برگزاری کنفرانسها و کارگاههای آموزشی ویژه اساتید و دانشجویان و کارکنان
  • طراحی سوال و برگزاری آزمون -نوشتن طرح دوره
  • مشارکت در برنامه ریزی آموزشی
  • پاسخگویی به سوالات علمی دانشجویان طبق جدول برنامه ریزی

 

  تحقیق و پژوهش:
   
فعالیت های تحقیقاتی شامل بررسی اولویت های پژوهشی، اجرای طرح های پژوهشی، راه اندازی آزمایشگاه های تحقیقاتی، ارائه مقاله در سمینارها و همایش های داخلی و خارجی، چاپ و انتشار مقالات، کتب علمـی و ترجمه کتب، اختراع و ابتکار جدید و ارائه فعالیت های نوین در حیطه های مختلف می باشد. در این ارتباط همکاری با مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و صنایع داخلی و خارجی و ارائه طرح های مشترک و اخذ گرانت و جذب منابع مالی خارج از دانشگاه باید مدنظر قرار گرفته شود.
داروی مقالات، طرح ها و پایان نامه های پژوهشی و ویراستاری مجلات و کتب علمی از مقولات دیگر فعالیت های پژوهشی است.

 

توسعه فردی
   
تلاش به منظور افزایش توانایی های فردی(دانش و مهارت ها) یک عضو هیئت علمی که عهده دار مسئولیت های مدرس، پژوهشگر، درمانگر و حفظ سلامت جامعه خواهد بود، می باشد. اعضای هیئت علمی می باید براساس نتایج حاصل از ارزشیابی سالیانه خود سعی در برنامه ریزی به منظور رفع کاستی های احتمالی و از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و نیز به روز نمودن آگاهی های عمومی و تخصصی خود بنمایند. در این ارتباط گذراندن دوره های کوتاه مدت و میان مدت داخلی و خارجی، شرکت در همایش ها و کارگاه های مختلف و آموزش از راه دور باید در نظر گرفته شود. عضو هیئت علمی موظف است در سنوات مشخص شده رتبه علمی بالاتر را کسب نماید و علاوه بر ارتقاء دانش فردی مهارت های لازم را جهت انتقال دانش خود به فراگیران را کسب نماید

 

فعالیت های اجرایی و مدیریتی:
   
با توجه به ساختار دانشگاهها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پذیرش مسئولیت های اجرایی و مدیریتی یکی از وظایف مهم اعضای هیئت علمی که توانایی این امر را دارند می باشد. در این ارتباط قبول مسئولیت های مختلف در بخش، گروه، دانشکده، بیمارستان و دانشگاه، عضویت در شوراها و کمیته های مختلف، قبول مسئولیت در حوزه های ستادی وزارت متبوع و شوراها و مجامع آن، مشارکت در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک از اهم این وظایف می باشد

 

ارائه خدمات درمانی و ارتقاء سلامت
   
در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی برخی از اعضای هیئت علمی وظیفه مستقیم ارائه خدمات درمانی را بر عهده دارند، ولی بطور کلی اعضای هیئت علمی این گروه  به نحوی در ارتقاء سلامت جامعه نقش دارند

  • دکتر پژمان ساسانپور: همکاری در بیمارستان شهدا تجریش و بیمارستان لبافی نژاد در زمینه فعالیت های پژوهشی در خصوص کاربرد لیزر در پزشکی و نانوفناوری.
  • دکتر احمد مستعار: همکاری و حضور 2 روز در هفته در بیمارستان امام حسین در بخش رادیوتراپی در زمینه فعالیت های درمانی و پژوهشی در پرتودرمانی.
  • دکتر محمد رضا دیوبند: همکاری و حضور 1 روز در هفته در بیمارستان شهدا تجریش در بخش پزشکی هسته ای در زمینه فعالیت های تشخیصی، درمانی و پژوهشی در پزشکی هسته ای.

 

فعالیت های تخصصی در خارج از دانشگاه:
   ارائه خدمات غیر مستقیم در ارتباط با تخصص و شغل فرد با انتظاری که از او می رود در این حیطه قرار می گیـرد. این خدمـات می تواند به موسسـه آموزشـی و یا جامعـه ارائه گردد. از این فعالیت ها می توان مشارکت در انجمن ها و گروه های حرفه ای، ارائه خدمات مشاوره ای علمی و تخصصی به جامعه، شرکت در گردهمایی ها و مواردی از این قبیل را نام برد.

 

عضویت در هیئت ممتحنه دانشنامه و گواهینامه تخصصی و سایر امتحانات کشوری فیزیک پزشکی، مهندسی پزشکی و نانوفناوری پزشکی.

  • آقای دکتر علی استکی عضو کمیته ممتحنه و بورد مهندسی پزشکی
  • آقای دکتر پژمان ساسانپور عضو کمیته ممتحنه و بورد نانوفناوری پزشکی
  • آقای دکتر احمد مستعار عضو کمیته ممتحنه و بورد فیزیک پزشکی
  • آقای دکتر محمد رضا دیوبند عضو کمیته ممتحنه و بورد فیزیک پزشکی

 

شرح وظایف کارشناس آموزش و پژوهش گروه

  • پیگیری و انجام امور اجرایی
  • پیگیری برقراری ارتباط با وزارتخانه ها، سازمانها و مراکز ذیربط حسب نیاز
  • مشارکت در تهیه و تدوین پیش نویس آیین نامه ها، دستورالعمل ها و روش های اجرایی مورد نیاز
  • همکاری و مشارکت در جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز به جهت تشکیل پرونده و تکمیل اسناد، مدارک و گزارش‌های مرتبط با آموزش
  • ارائه گزارش کارشناسی از وضعیت پیشرفت اقدامات اجرایی به مقامات مافوق
  • بررسی و شناسایی مسائل و مشکلات اجرایی و ارائه پیشنهادات بهبود و اصلاح به مقامات مافوق
  • همکاری و مشارکت در برگزاری جلسات گروه
  • شناسایی و الگوبرداری استانداردها، شکل و محتوای دروس برنامه های آموزش عالی
  • همکاری و مشارکت در بررسی سطح کیفی برنامه های آموزشی و انعکاس آن به مقامات مافوق
  • همکاری در امور مربوط به نیاز سنجی آموزشی
  • همکاری و مشارکت در به روز رسانی سایت گروه و درج اخبار و اطلاع رسانی به موقع و انعکاس آن به مقامات مافوق

 

 

 

شرح وظایف کارشناس آزمایشگاه

  • دریافت دستور و برنامه کار از سرپرست مربوطه
  • دریافت برنامه آموزشی آزمایشگاهی و اجرای آن در مقاطع پزشکی و پیراپزشکی
  • برگزاری آزمایشهای آموزشی جهت دانشجویان در مقاطع مختلف با توجه به دستور مدرس مسئول
  • انجام آزمایشهای درخواستی با تایید مسئول سیستم
  • مراقبت و نگاهداری و کنترل و بازدید از کلیه وسایل آزمایشگاهی
  • شرکت در برگزاری امتحانات عملی و تئوری و تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان و معدل گیری آنها
  • نظارت بر نحوه کار با دستگاهها و وسایل موجود در آزمایشگاه
  • شرکت در کلاسهای عملی دانشجویان و آموزش طرز کار دستگاهها و تجهیزات پزشکی
  • درک خط‌مشی کیفیت و همسو نمودن فعالیت‌های واحد در رابطه با آن‌ها
  • تلاش در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های کیفیت و گزارش دهی به مسئول مافوق.
  • به‌کارگیری الزامات مقرراتی و قانونی مرتبط با آزمون‌ها در اجرای آزمون‌ها .
  • مراقبت ، نگاهداری و کنترل و بازدید از کلیه وسایل آزمایشگاهی.
  • درخواست خرید تجهیزات موردنیاز آزمایشگاه .
  • درخواست تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و ارسال به واحد نگهداری و تعمیرات.
  • رعایت نکات ایمنی کارکنان آزمایشگاه در برابر مخاطرات فیزیکی
  • نظارت بر رعایت اصول آراستگی محیط کار آزمایشگاه .
  • اجرای روش شناسایی و ردیابی محصول و خدمات و انجام عملیات لازم.
  • همکاری و مشارکت در انجام پروژه‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه.
  • حضور در دوره‌های آموزشی برنامه‌ریزی‌شده .
  • درخواست اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه جهت حذف عدم انطباق‌های بالفعل و بالقوه
  • انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق

 

شرح وظایف مسئول فیزیک بهداشت دانشکده

  • ایجاد ساختار متمرکز و مدیریت یکپارچه بر سیستم حفاظت پرتوی
  • نظارت بر دریافت مجوز کار با اشعه جهت کلیه فعالیت های پرتوی
  • بهینه سازی و یکسان سازی برنامه های حفاظت در برابر اشـعه درکاربردهـای مختلف
  • توجیه پذیری پرتوگیری بیمار در امور تشخیصی، تشخیصی- مداخله ای و پرتودرمانی
  • اعمال دز محدود شده (محدودیت دز) مربوط به هر آزمون در راستای بهینه سازی حفاظـت
  • همسانسازی مدارک و مستندات حفاظت پرتوی
  • مدیریت تهیه و توزیع امکانات و تجهیزات حفاظت پرتوی
  • ارتقاء سطح علمی و فنـی در زمینـه ایمنـی و حفاظـت پرتـوی پرتوکـاران
  • نظارت و بازرسی به منظور اطمینان از صحت اطلاعات ارائـه شـده
  • ساماندهی و استقرار گروه فوریت های پرتوی در مجموعه

 

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست