به نام آنکه جان را فکرت آموخت
فیزیک پزشکی نام یک رشته کاربردی در علوم پایه پزشکی است که مفاهیم و کاربرد مجموعه علوم فیزیک را در تشخیص و درمان پزشکی بررسی میکند، به عبارت دیگر فصل مشترک و یا گذرگاه ارتباطی بین علوم فیزیک و پزشکی میباشد. با توجه به ابعاد گوناگون و گسترش دانش فیزیک پزشکی، این رشته بهعنوان یکی از مهمترین رشتههای علوم پایه پزشکی کاربرد وسیع و اجتناب ناپذیری در آموزش دورههای علوم پایه و کاربردهای بالینی و بیمارستانی در حوزههای مختلف رادیوتراپی، حفاظت در برابر اشعه، رادیوبیولوژی، سیستمهای تصویربرداری، پزشکی هستهای، امواج فراصوت، لیزر و غیره فراهم ساخته است .
رشته مهندسی پزشکی تلفیقی از مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و زیست شناسی است که با مطالعه اصول، عملکرد و رفتار سیستمهای زنده و به کارگیری اطلاعات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی بدن انسان پل بزرگی به تکنولوژی و فنآوری مدرن میزند و در زمینههای مختلفی از جمله ابزار دقیق پزشکی، مدلسازی و کنترل سیستمهای بیولوژیک، پردازش سیگنالهای بیولوژیکی و تصاویر پزشکی، رباتیک در طراحیهای پزشکی، شبکههای عصبی، مدلسازی ساختار و توابع عملکرد مغز انسانی، مهندسی توانبخشی و اندامهای مصنوعی میتواند نقش بسزایی ایفا کند.
رسالت این دو رشته عبارت است از تربیت دانش آموختگانی که بتوانند در ابعاد آموزشی، پژوهشی، خدماتی، مشاورهای و صنعتی، با توجه به کاربردها و تحولاتی که رشته فیزیک ومهندسی پزشکی در حوزه علوم پزشکی ایجاد کرده است انجام وظیفه نمایند. هدف از ایجاد این رشتهها تربیت افرادی است که با احاطه یافتن بر آثار علمی در زمینههای فیزیک و مهندسی پزشکی و دستیابی به روشهای پیشرفته و مبانی جدید آموزش و پژوهش بتوانند با نوآوری در زمینه علمی و تحقیقاتی در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش در رشته تخصصی خود پیشگام باشند.
در کنار هم بودن این دو رشته با اهمیت و کاربردی در این گروه، فرصتی را ایجاد نموده است که باعث ایجاد همافزایی چشمگیری در جهت بالندگی اهداف و برنامههای آموزشی و پژوهشی در این گروه شده است و امید است با توکل به خداوند متعال و اتکاء به سرمایه بسیار عظیم اعضاء هیئت علمی توانمند و دانشمدار گروه و دانشجویان با انگیزه و پرنشاط بتوانیم به عنوان یک گروه پیشتاز گام های بلندی را در جهت ارتقاء سلامت جامعه برداریم.
گروه فیزیک پزشکی در سال 1351 در دانشکده پزشکی تأسیس و از سال 1372 تا 1376، برگزاری دوره های روزانه و شبانه مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی را بر عهده داشت. در سال 1375 عنوان این بخش به گروه فیزیک و مهندسی پزشکی تغییر پیدا کرد. از سال 1381 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشکی و از سال 1386 با راهاندازی نخستین دوره دکترای تخصصی در رشته نانوفنآوری پزشکی در کشور، نسبت به گسترش فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود اقدام نمود. در سال 1390 مقطع دکتری مهندسی پزشکی و در سال 1391 نیز کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی به مجموعه اضافه گردید.
اطلاعات تماس:
نشانی : تهران - بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- جنب بیمارستان طالقانی- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی- دانشکده پزشکی- گروه فیزیک و مهندسی پزشکی
کد پستی: 1985717443
تلفن گروه: 23872566-021
فکس: 22439941-021
هدف
اهداف کوتاه مدت :
فراهم آوردن امکانات آموزش عالی برای دانشجویان، متخصصین، کارکنان بهداشتی و متولیان سلامت جامعه و نیز آموزش عامه مردم، ارتقا کمی و کیفی آموزش وپژوهش از درون و تعاملات ملی و بین المللی با ارائه راهکارهای مناسب مرتبط با امور مربوطه و ارتقا ی کمی و کیفی ساختار پژوهشی، آموزشی و تربیت دانش آموختگانی که بتوانند در حل مشکلات و مسایل فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی، با ایجاد و یا تغییر روش های نوین در این زمینه تاثیرگذار باشند.
اهداف بلند مدت :
پیشنهاد، اجرا و رهبری پژوهش های بنیادی و کاربردی به منظور ارتقای فرآیندهای فیزیکی و مهندسی در تشخیص و درمان،
تربیت و تامین نیروی کارآمد مورد نیاز ارگان ها و موسسات مرتبط با علوم پزشکی
برگزاری دوره های شغلی مرتبط با فعالیت های پرتوی به منظور توانمند سازی پرتوکاران در زمینه کنترل پرتوگیری شغلی و پرتوگیری پزشکی
انتشار و دسترسی به یافته های پژوهشی به منظور افزایش آگاهی های محققین و افراد جامعه
ایجاد مرکز تحقیقات فیزیک و مهندسی پزشکی،
ایجاد ارتباط گروه با صنعت و مراکز پزشکی و بالینی کشور،
تلاش در گسترش ارتباطات آموزشی و پژوهشی در تمامی امور مرتبط درسطح جامعه وملی، با استفاده از ظرفیتهای موجود
پیشنهاد، اجرا ورهبری پژوهش های بنیادی وکاربردی به منظور ارتقاء گروه های مختلف فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی جامعه در سطح ملی
نقاط قوت:
وجود امکانات وتجهیزات آزمایشگاهی تخصصی مرتبط با رشته های آموزشی موجود ، تلاش درارتقای کمی وکیفی امر آموزش وپژوهش با استفاده از روش های نوین و ایجاد و گسترش رشته های مرتبط در مقاطع تحصیلات تکمیلی، ، شرکت فعال در جلسات آموزشی و پژوهشی دانشگاه ، تجهیزکتابخانه گروه و امکان استفاده از فرمت PDFدربخش کتابهای الکترونیکی، برگزاری سخنرانی های علمی، کارگاه های تخصصی، ژورنال کلاب و... توسط اساتید مجرب گروه ومدعو ، ارتقا ءوگسترش تجهیزات رایانه ای، ازجمله راه اندازی سایت دانشجویان PhD،سایت آموزشی ، سایت دانشجویی به صورت مستقل و...استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات وتلاش در جهت ارتقای آن به منظور انجام بهینه وظایف و همچنین بکارگیری در امر آموزش وپژوهش درون سازمانی و برون سازمانی، راه اندازی سایت انگلیسی ،فرآیندسازی درکلیه امور، وجود اساتید با تجربه، فرهیخته و متعهد،وجودکارکنان و کارشناسان متعهد و با تجربه، امکان پژوهشهای بین بخشی در قالب جذب دانشجویان، برگزاری جلسات آموزشی وپژوهشی و اداری ومالی به صورت ادواری، استفاده بهینه از فضاهای فیزیکی به لحاظ کاربری مناسب ودرراستای آن بازسازی، نوسازی آزمایشگاهها و در مجموع برنامه ریزی هدفمند در راستای اهداف و رسالت دانشگاه در امر توسعه آموزش وپژوهش درراستای تفکر ارتقای سلامت وتوسعه پایدار ولحاظ نمودن استانداردهای مورد نظر ودرنهایت جلب رضایت خدمات گیرندگان حال وآینده جامعه
نقاط ضعف: کمبود اعضا هیات علمی و نیروی کارشناس و کارآمد در زمینه های مختلف به تعداد نفرات مورد نیاز درحال حاضر:( کارشناس آزمایشگاه ، کارشناس جهت فعالیت در گروه های آموزشی، کارشناس تجهیزات آزمایشگاهی وپزشکی).
عدم وجود اطلاعات منسجم آموزشی، پژوهشی و اداری ومالی به روز ( دراین خصوص درحال تدوین وبرنامه ریزی می باشد.)
ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی گروه
شورای گروه
به منظور اتقان تصمیمهای گرفته شده در گروه، شورایی تحت عنوان «شورای گروه» تشکیل میگردد.
شورای گروه از اعضای زیر تشکیل میشود:
مدیر گروه؛ معاون آموزشی گروه؛ معاون پژوهشی گروه و اعضای هیئت علمی گروه
وظایف شورای گروه
شرح وظایف مدیر گروه
شرح وظایف معاون آموزشی گروه
شرح وظایف معاون پژوهشی گروه
شرح وظایف کمیته مهندسی پزشکی
شرح وظایف کمیته فیزیک پزشکی
شرح وظایف اعضای هیات علمی گروه
آموزش:
شامل تدریس دروس نظری، عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزش بالینی خواهد بود. قبول مسئولیت استاد راهنما یا مشاور دانشجویان، سرپرستی پایان نامه ها، تدریس و یا شرکت در کنفرانس های آموزشی گروه، تدوین و طراحی برنامه های درسی و آزمایشگاه، بازنگری برنامه های آموزشی و دروس، طرح روشهای امتحانی و برگزاری امتحانات، شرکت در برنامه های آموزشی عموم مردم، تولید نرم افزارها و لوح های فشرده چند رسانه ای نیز از جمله فعالیت های آموزشی یک عضو هیئت علمی می باشد.
بطور کلی فعالیتهای آموزشی شامل موارد زیر می باشد:
تحقیق و پژوهش:
فعالیت های تحقیقاتی شامل بررسی اولویت های پژوهشی، اجرای طرح های پژوهشی، راه اندازی آزمایشگاه های تحقیقاتی، ارائه مقاله در سمینارها و همایش های داخلی و خارجی، چاپ و انتشار مقالات، کتب علمـی و ترجمه کتب، اختراع و ابتکار جدید و ارائه فعالیت های نوین در حیطه های مختلف می باشد. در این ارتباط همکاری با مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و صنایع داخلی و خارجی و ارائه طرح های مشترک و اخذ گرانت و جذب منابع مالی خارج از دانشگاه باید مدنظر قرار گرفته شود.
داروی مقالات، طرح ها و پایان نامه های پژوهشی و ویراستاری مجلات و کتب علمی از مقولات دیگر فعالیت های پژوهشی است.
: توسعه فردی
تلاش به منظور افزایش توانایی های فردی(دانش و مهارت ها) یک عضو هیئت علمی که عهده دار مسئولیت های مدرس، پژوهشگر، درمانگر و حفظ سلامت جامعه خواهد بود، می باشد. اعضای هیئت علمی می باید براساس نتایج حاصل از ارزشیابی سالیانه خود سعی در برنامه ریزی به منظور رفع کاستی های احتمالی و از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و نیز به روز نمودن آگاهی های عمومی و تخصصی خود بنمایند. در این ارتباط گذراندن دوره های کوتاه مدت و میان مدت داخلی و خارجی، شرکت در همایش ها و کارگاه های مختلف و آموزش از راه دور باید در نظر گرفته شود. عضو هیئت علمی موظف است در سنوات مشخص شده رتبه علمی بالاتر را کسب نماید و علاوه بر ارتقاء دانش فردی مهارت های لازم را جهت انتقال دانش خود به فراگیران را کسب نماید
فعالیت های اجرایی و مدیریتی:
با توجه به ساختار دانشگاهها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پذیرش مسئولیت های اجرایی و مدیریتی یکی از وظایف مهم اعضای هیئت علمی که توانایی این امر را دارند می باشد. در این ارتباط قبول مسئولیت های مختلف در بخش، گروه، دانشکده، بیمارستان و دانشگاه، عضویت در شوراها و کمیته های مختلف، قبول مسئولیت در حوزه های ستادی وزارت متبوع و شوراها و مجامع آن، مشارکت در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک از اهم این وظایف می باشد
: ارائه خدمات درمانی و ارتقاء سلامت
در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی برخی از اعضای هیئت علمی وظیفه مستقیم ارائه خدمات درمانی را بر عهده دارند، ولی بطور کلی اعضای هیئت علمی این گروه به نحوی در ارتقاء سلامت جامعه نقش دارند
فعالیت های تخصصی در خارج از دانشگاه:
ارائه خدمات غیر مستقیم در ارتباط با تخصص و شغل فرد با انتظاری که از او می رود در این حیطه قرار می گیـرد. این خدمـات می تواند به موسسـه آموزشـی و یا جامعـه ارائه گردد. از این فعالیت ها می توان مشارکت در انجمن ها و گروه های حرفه ای، ارائه خدمات مشاوره ای علمی و تخصصی به جامعه، شرکت در گردهمایی ها و مواردی از این قبیل را نام برد.
- عضویت در هیئت ممتحنه دانشنامه و گواهینامه تخصصی و سایر امتحانات کشوری فیزیک پزشکی، مهندسی پزشکی و نانوفناوری پزشکی.
شرح وظایف کارشناس آزمایشگاه
شرح وظایف مسئول فیزیک بهداشت دانشکده